Československé lisované sklo zná celý svět. Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou připravilo reprezentativní přehledovou výstavu s publikací přibližující jeho historii a vývoj mezi lety 1948 až 1989. Nazvalo ji Hledání rovnováhy. Představuje na ní dobové komerční hity, prototypy i experimenty, s nimiž přicházeli designéři zvučných i méně známých jmen, jejichž úkolem bylo každoročně přinášet nové vzory užitkového skla pro každodenní použití v domácnostech či restauracích.
Mnozí mají dodnes doma alespoň několik kusů socialistického lisovaného skla, které se – na rozdíl od jiných typů československého užitkového skla – ve velkém nabízelo nejen na zahraničním, ale i domácím trhu. Je též oblíbeným sběratelským artiklem a předmětem vášnivého zájmu nejen českých badatelů.
Dominantním výrobcem dutého užitkového lisovaného skla mezi lety 1948–1989 byl teplický Sklounion, pod nějž spadalo několik skláren po celé zemi. Drobné, ale komerčně velmi úspěšné skleněné zboží, zvané souhrnně krystalerie, dodávaly do celého světa Jablonecké sklárny v dnešní Desné, přes monopolní podnik zahraničního obchodu Skloexport. Projekt muzea představuje obě tyto výrobní polohy československého lisovaného skla.
„Pro přehlednost jsme se rozhodli výstavu rozdělit do čtyř časových celků, abychom mohli ukázat, co je pro které období typické a co naopak výjimečné. Neopominuli jsme ani období první republiky, které je pro pochopení geneze tohoto oboru velmi důležité. Celkem u nás návštěvníci uvidí kolem 300 výrobků,“ uvedl hlavní kurátor projektu Petr Nový.
Velkou pozornost autoři výstavy a publikace věnovali identifikaci a dataci předmětů, které konzultovali s řadou pamětníků z výroby i exportu či soukromými sběrateli. Výsledkem je největší novodobá výstava lisovaného skla v Česku a vůbec první podrobná odborná publikace k tématu v česko-anglické jazykové verzi. Vedle kurátorů našeho muzea Petra Nového a Dagmar Havlíčkové se na projektu významně podílel též teoretik Jaroslav Polanecký z UJEP v Ústí nad Labem. „Název Hledání rovnováhy rezonuje s tím, jak se neustále potýkal svět výrobní praxe a obchodu s představami designérů,“ uvedl Polanecký. „Role vzdělaných výtvarníků přitom byla pro vytváření estetiky moderního československého lisovaného skla zcela zásadní a svým dopadem na reálnou podobu produkce ve světovém kontextu ojedinělá.“
Scénografii výstavy vytvořil uznávaný architekt a designér prof. Jiří Pelcl, uvedený v loňském roce do Síně slávy Czech Grand Design. Zvolil přehledný, střídmý, ale efektní koncept, který dává vyniknout vystaveným exponátům. O grafickou podobu výstavy a katalogu se postarala renomovaná grafička Radka Folprechtová, s níž na realizaci spolupracovala Barbora Solperová.
„Příprava a realizace výstavy i publikace byla financována z prostředků Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje národní a kulturní identity na léta 2016 až 2022 Ministerstva kultury ČR v rámci projektu Design československého skla a bižuterie 1948–1989, jehož řešitelem je naše muzeum. Navazuje tak na výstavu a knihu Kaleidoskop vkusu o jablonecké bižuterii na světových a domácích výstavách, kterou lze aktuálně navštívit chebském v Retromuseu,“ doplnila ředitelka Milada Valečková.
Výstava Hledání rovnováhy – Design československého lisovaného skla 1948-1989 bude pro veřejnost otevřena od 8. října až do 10. dubna příštího roku. Vernisáž se uskuteční ve čtvrtek 7. října od 17 hodin.